První „Segway“ spatřil světlo světa před více než čtvrt stoletím v bývalém Československu.

Prototyp experimentálního dvoukolového vozidla s typovým označením Avia A31-DP byl uveden do testovacího provozu již na konci roku 1988.

Avia A31-DP-FrontAvia A31-DP

Tým nadšenců z Letňanské Avie pod vedením hlavního konstruktéra ing. Ladislava Hajna na projektu pracoval již od roku 1984. Jako základ byly použity komponenty tehdy čerstvě inovovaného vozu Avia A-31.

Oproti dnešním dvoukolovým vozítkům Segway však měla experimentální Avie několik podstatných odlišností. Zásadním rozdílem byla velikost a pohonná jednotka, kterou představoval dieselový motor 712.18.1, jež se staral nejenom o pohyb vozu, ale také o výrobu elektřiny pro šest giroskopů AG37 vlastní konstrukce i výroby.

Avia A31-DP-BackPři delším stání musela být Avia A31-DP zajištěna „trojnožkami“. Po vybití baterií vůz ztrácel stabilitu a padal. 

 

Experimentální dvojkolka se však nikdy nedostala do sériové výroby. Největší podíl na této skutečnosti měla doba, ve které projekt vznikal. Po revoluci v roce 1989 se o prototyp začala zajímat Československá armáda, která viděla velký potenciál zejména v unikátní soustavě giroskopů AG37.
Na počátku roku 1990 za podivných okolností umírá ing. Hajn a tým nadšenců nedokáže najít jinou vůdčí osobnost  - projekt je opuštěn.

V příštím týdnu budeme publikovat rozsáhlou reportáž z návštěvy u syna Ing. Ladislava Hajna. Dozvíme se více informací o „dvojkolce“, zaměříme se na využití UNIXU pro synchronizaci giroskopů, ale také si povíme , zda jsou Hajnovi potomky jednoho ze zakladatelů společnosti Avia, či se jedná o pouhou shodu jmen.