NVIDIA G-SYNC - Jak funguje v Linuxu a jak ve Windows

Co je technologie G-Sync a k čemu se používá?
Technologie G-Sync adaptivně synchronizuje vertikální obnovovací frekvenci monitoru s počtem snímků, které dodává grafická karta. Tím se eliminují grafické artefakty zvané tearing (trhání obrazu) a to bez měřitelného lagu (zvětšení doby odezvy). G-Sync se primárně používá při hraní her – herní zážitek se i při nižších hodnotách FPS, nebo při jejich výrazném kolísání jeví velmi plynule a navíc , v Linuxu ho lze využít i při přehrávání videa.

 

Zprovoznění technologie G-Sync v Linuxu je jednoduché, nicméně obnáší jeden méně známý krok, bez kterého G-Sync v Linuxu fungovat nebude.

 

Budeme potřebovat:

1) Grafickou kartu nVidia, která tuto technologii podporuje 

2) Monitor s modulem G-Sync

3) Propojovací kabel DisplayPort – DisplayPort

4) Nové uzavřené ovladače Nvidia

 

 Nastavení rozlišení  a obnovovací frekvence

Nejprve nastavíme rozlišení obrazovky a požadovanou obnovovací frekvenci monitoru.

 

Povolení G-SYNC

 

Poté v programu NVIDIA X Server Setting v sekci OpenGL Settings vybereme položky Allow Flpping a Allow G-SYNC. Ostatní dvě volby jsou volitelné.

 

Vypnutí kompozitoru

 

Následně je potřeba vypnout kompozitor. V mnou používaném XFCE se to provede přes Nastavení → Vyladění správce oken → Kompozitor a zde odzaškrtnout položku: Používat kompozitor.

 

Posledním krokem je spuštění hry v režimu celé obrazovky. V Linuxu, na rozdíl od Windows, totiž technologie pracuje pouze v režimu celé obrazovky.

 

G-SYNC při hraní v Linuxu

 

Indikátor v pravém horním rohu ukazuje aktuální vertikální frekvenci LCD panelu

 

V Linuxu lze G-Sync použít i při přehrávání filmů v režimu celé obrazovky, za podmínky, že se pro video výstup používá OpenGL. V tabulce pod tímto textem uvádím několik populárních přehrávačů, a jak si s G-Sync při přehrávání videa vedou:

 

 Přehrávače - Linux

 

VLC - OpenGL video output

 

Přehrávání videa pomocí VLC - OpenGL video výstup - Vertikální obnovovací frekvence panelu = FPS videa = 25 - žádné trhání obrazu, či jiné artefakty nejsou pozorovatelné

 

G-Sync funguje i při přehrávání streamů z internetu (flash i html5), bohužel to neumí každý prohlížeč a opět to funguje pouze v režimu celé obrazovky.

 

G-SYNC - webová videa - Vivaldi

 

Přehrávání webových videí se zapnutým G-SYNC svedl pouze Vivaldi - předpokládám stejný výsledek i u Google Chrome a Chromia.

 

 Vivaldi - video v režimu celé obrazovky - G-SYNC funkční

 

Ve Windows 10 lze G-Sync použít jak v režimu celé obrazovky, tak v okně. Ve hrách lze zvolit jak OpenGL, tak DirectX – s oběma API technologie funguje.

 

G-SYNC při hraní v okně - bohužel pouze pod Windows

 

 G-SYNC ve hrách funguje i v režimu okna - bohužel pouze ve Windows

 

Použití G-Sync pro přehrávání videa se mi ve Windows 10 nepodařilo zprovoznit ani v režimu celé obrazovky a ani v okně.

 

 Přehrávače - Windows

 

Zprovoznit G-SYNC při přehrávání videa se mi ve Windows neodařilo

 

G-SYNC při přehrávání videa ve Windows nefunguje - LCD je konstantně  přepnut do zvolené frekvence

 

Naopak přehrávání webového videa funguje bez problémů, opět však pouze s prohlížečem Vivaldi.

 

Prohlížeče - Windows

 

G-SYNC při přehrávání webového streamu - Vivaldi - Windows

 

Přehrávání wevového streamu s aktivním G-SYNCem opět funguje pouze v prohlížeči Vivaldi (patrně bude fungovat i v Google Chrome a Chromiu)

 

Verdikt na závěr:

Obecně lze říct, že G-Sync využijí hlavně hráči, kteří budou zbavení trhání obrazu bez zaznamenatelného lagu. G-Sync spolehlivě funguje pod oběma testovanými operačními systémy avšak pod Windows nabízí kromě režimu celé obrazovky i funkcionalitu v okně. Benefity technologie jsou neoddiskutovatelé, cena za ně je však značně vysoká.