Hrajeme na Linuxu - GONE HOME (DRM-FREE verze)

SHRNUTÍ:

Gone Home je nesmírně zajímavá explorativní adventura s pohledu první osoby, patřící do kategorie „Dear Esther“ jejíž silný příběh chytne a nepustí. Hra je bohužel poměrně krátká (2 hodiny), ale zejména nesmírně zabugovaná (přinejmenším její Linuxová verze). Provizorní oprava Linuxových problémů je známa více než tři roky, o to víc mě zaráží, že vývojáři doposud nesjednali nápravu ve formě záplaty (patche).   

Gone Home

GONE HOME:

Koncept hry je jednoduchý, ale funguje překvapivě dobře. Hlavní hrdinka – jednadvacetiletá Katie Greenbriarová se po ročních toulkách Evropou vrací domů, do Portlandu v Oregonu. S ohledem na docházející finance přilétá nečekaně a nachází jen prázdný dům. Celé dobrodružství spočívá v tom, že se v roli Kaitlin pohybujete po domě a z náznaků a nalezených indicií zjišťujete, jak přišla rodina Greenbriarových k tomuto obrovskému obydlí, jak to vypadá s partnerským vztahem rodičů, ale především, co prožívá mladší ségra Sam.

Gone Home

Hra je zasazena do roku 1995 a reálie tomuto datu skutečně odpovídají. Zapomeňte na moderní vymoženosti. Na konci minulého tisíciletí byly in velké, barevné CRT televizory, pevná linka s bezdrátovým sluchátkem, elektrické psací stroje nebo herní konzole s hrami, které byly distribuovány na médiích, zvaných paměťová cartridge.  

Gone Home 

Vývojáři z The Fullbright Company použily Unity Engine, který je zajímavý nejen svým obchodním modelem, ale třeba i tím, že je multiplatformní a v neposední řadě také zvládá všechny potřebné technologie pro tento druh her. Zlí jazykové však tvrdí, že je zároveň viníkem všech neduhů hry Gone Home pod OS Linux. Vizuálně hra vypadá, jako by používala letitý Source Engine, nicméně hardwarové nároky jsou mnohonásobně vyšší. (Na mém PC: i5-6500, GeForce GTX 970, 8 GB – DDR4 RAM, SSD, ve FullHD s maximálním nastavením grafiky dosahovala hra v průměru 37 - 65 FPS, pokud nebyl použit V-SYNC trpěla navíc hra značným diagonálním tearingem (Se zapnutým V-SYNCem hra u mého monitoru pochopitelně nepřekročí 60 FPS)).       

Gone Home

Hra byla nedávno po omezenou dobu ke stažení zcela zdarma, a tak jsem testoval tuto DRM-FREE verzi, nicméně většina níže popisovaných problémů se týká i varianty pro Steam.

Gone Home

INSTALACE:

Stažený soubor se jmenuje: GoneHome_Linux.tar.gz Stačí ho rozbalit třeba do složky GoneHome ve vašem domovském adresáři. Hru pak spustíte souborem GoneHome.x86_64 či GoneHome.x86 v závislosti na tom, zda používáte 64 bitový či 32 bitový OS – souborům jsem před prvním použitím změnil příznak na spustitelný soubor.

Gone Home

ČEŠTINA:

Hra je v Anglickém jazyce, ale z Této stránky si můžete stáhnout lokalizaci. O Češtinu se postaral Vojtěch Čejka a o podrobný návod včetně stažení a instrukcí se dovíte ZDE

Gone Home

TECHNICKÉ PROBLÉMY

PŘED KAŽDÝM SPUŠTĚNÍM:

V mém případě se ukázalo jako bezpodmínečně nutné změnit rozložení klávesnice tak, aby ve výchozím nastavení byla Anglická klávesnice – rozložení Anglické (USA)

Gone Home

SPUŠTĚNÍ:

Klasické poklepání na soubor  GoneHome.x86_64 či GoneHome.x86 (to podle toho, jaký OS používáte) ani zadání téhož (včetně úplné cesty) do terminálu bohužel k cíli nevede. Hra se sice spustí, ale po volbě Nová hra a po přehrání úvodní telefonní konverzace a nahrání loga se titul zasekne na černé obrazovce s bílou tečkou uprostřed. Pokud máte jako výchozí nastaveno Anglické rozložení klávesnice, budou vám fungovat klávesy 1, 2 a 3. Mezi předměty však najdete pouze Pas a palubní vstupenku. Mapa a zápisky jsou zcela prázdné.    

Gone Home

Černá obrazovka s bílou tečkou uprostřed

Aby se hra spustila korektně, je potřeba před vlastní příkaz zadat: LC_ALL=C, hru tak můžete buď spouštět z terminálu, v mém případě to vypadá takto:

LC_ALL=C /home/lynx/GoneHome/GoneHome.x86_64 a nebo si vytvořte link s výše uvedeným prefixem. Pokud jste hru již spustili bez výše zmíněného parametru, je potřeba začít Novou hru, nikoliv Pokračovat v předchozím postupu.

POZOR, POKUD NĚKDY PŘI SPOUŠTĚNÍ ZAPOMENETE NA PREFIX LC_ALL=C NIKDY NEPOUŽÍVEJTE VOLBU ULOŽIT A VRÁTIT SE DO MENU / NA PLOCHU, HRU OPUSŤTE POMOCÍ KOMBINACE KLÁVES ALT + F4, NEBO PŘÍKAZU KILL ČI SLEDOVÁNÍ SYSTÉMU. POKUD BY JSTE VOLBU ULOŽIT A VRÁTIT SE PŘESTO POUŽILI, NENÁVRATNĚ PŘIJDETE O VŠECHNY ULOŽENÉ POZICE, POLOŽKY V INVENTÁŘI I O VŠECHNY MAPY A BUDETE MUSET ZAČÍT HRÁT OD ZAČÁTKU!

PO KAŽDÉM SPUŠTĚNÍ:

Uvidíte úvodní obrazovku, kde zvolíte Pokračovat. Ihned po nahrání se kamera začne samovolně stáčet směrem nahoru, kde zůstane zablokována při pohledu na strop.

Gone Home

Kamera zaseknutá při pohledu na strop

Zde funguje jedna z následujících možností:

 1) Opakovaným mačkáním klávesy Esc se dostanete do hlavní nabídky

nebo

2) Opakovaným mačkáním pravého tlačítka myši se objeví otázka, zda Chcete odejít na plochu. Zvolíte NE, čímž se dostanete do hlavní nabídky.

Dále pokračujete:

Nastavení -> Grafika -> Odzaškrtnout Celá obrazovka -> znovu zvolit Celá obrazovka -> Upravit korektní rozlišení -> Přijmout -> Zpět -> Pokračovat

Nyní můžete kameru myší vyrovnat a vše bude fungovat až do dalšího spuštění, kdy budete muset provést stejnou operaci.

Gone Home

PRO STEAM VERZI PLATÍ:

1) Po spuštění Steam klienta je potřeba změnit možnosti spuštění hry Gone Home:

Plavým tlačítkem myši na titul Gone Home – Vlastnosti – Nastavit možnosti spuštění – do okénka napsat následující text:

LC_ALL=C %command%

OK

Vše ostatní je shodné jako u DRM-FREE verze.

Gone Home 

PRO DRM-FREE VERZI PŘIDANOU DO KNIHOVNY STEAM PLATÍ:

1) Klienta Steam je třeba spustit s prefixem LC_ALL=C

LC_ALL=C steam

2) V Knihovně + PŘIDAT HRU (v levém dolním rohu) – Přidat hru nepatřící do služby Steam… - Procházet – Zvolit umístění – Přidat vybrané programy

3) Po spuštění Steam klienta je potřeba změnit možnosti spuštění hry Gone Home:

Plavým tlačítkem myši na titul Gone Home – Vlastnosti – Nastavit možnosti spuštění – do okénka napsat následující text:

LC_ALL=C %command%

OK

Gone Home

Vývojáři dále upozorňují na problémy s akcelerací myši a doporučují ji v DE vypnout – osobně jsem nepozoroval žádný rozdíl s vypnutou vs. zapnutou akcelerací.

 Gone Home

Dalším úskalím jsou sestavy s více monitory, kdy hra nefunguje v režimu celé obrazovky – řešením je buď používání pouze jediného monitoru a ostatní zakázat, nebo provozovat hru v okně. 

Gone Home

V neposední řadě se vývojáři zmiňují o tom, že hra nepodporuje svobodné ovladače grafických karet.

Gone Home

Ve hře občas přestane fungovat čeština, poté stačí ze hry odejít na plochu a znovu spustit. Ocitnete se na stejném místě a čeština bude v pořádku. 

Gone Home

Gone Home

KLADY:

   + Unikátní příběh

   + Atmosféra

   + Cena – pokud je hra zdarma nebo s výraznou slevou

   + Existence kvalitní, komunitní Češtiny

 

ZÁPORY:

   - Velké množství technických problémů pod Linuxem

   - Nepřiměřeně vysoké hardwarové nároky

   - Herní doba – 2 hodiny

   - Nulová znovuhratelnost

   - Běžná cena 19,99€

 

HODNOCENÍ:

Gone Home je skvělá, byť krátká hra s prakticky nulovou znovu hratelností. Linuxovou verzi velmi sráží velká řada technických problémů, a proto hodnotím pouze 65 %!    

 Hodnocení

 

RELEVANTNÍ ÚDAJE O PC:

OS: Xubuntu 16.04.1 LTS 64 bit

Jádro: 4.4.0-47 generic

X.Org: 1.18.4 (11804000)

VGA: GeForce GTX 970 - 4GB DDR5, (uzavřený ovladač 367.57)

RAM: 8GB

CPU: Intel(R) Core(TM) i5-6500 (3.20GHz)

SSD: Crucial CT256MX 100

Tagy: