AMD R9 390 vs. NVIDIA GTX 970 - srovnání herního výkonu pod Linuxem

Dnes jsem se zaměřil na dvě výkonově i cenově velmi podobné grafické karty vyšší střední třídy v cenové hladině okolo 10 000 Kč včetně DPH.

AMD je zastoupena modelem MSI R9 390 GAMING 8G.

R9 390

R9 390

R9 390

R9 390

 

NVIDII reprezentuje model MSI GTX 970 GAMING 4G

GTX 970

GTX 970

GTX 970

GTX 970

Grafická karta AMD je o něco novější a má dvojnásobnou velikost paměti i dvojnásobnou šíři paměťové sběrnice, grafika od NVIDIE vznikla pokročilejším výrobním procesem má vyšší frekvenci grafického jádra a vyšší frekvenci pamětí.

Nejdůležitější parametry jsou uvedeny v následujcí tabulce. 

Obě grafické karty jsou poměrně robustní a dost se vzájemně podobají. MSI R9 390 je přesto o něco širší i těžší a má, na rozdíl od GTX 970, kovový backplate. Ze shora lze karty odlišit podle barvy nápisů a ornamentů ve středech větráčků. AMDčko má nápisy a ornamenty červené NVIDIA bílé. 

Porovnání

Porovnání

Porovnání

Test je zaměřen na grafický výkon, a vzhledem k ceně je logické, že budeme preferovat náročnější herní benchmarky. 

Herní testy - Steam

Sestava

Testy také srovnávají grafický výkon ve Windows 10 Home pod API DirectX a grafický výkon v Xubuntu 14.04, za využití OpenGL. 

Zelená barva v grafech reprezentuje výkon ve Windows, šedá v Linuxu. Tabulka pod grafem ještě uvádí pokles výkonu vůči Windows. 

Nižší snímkovací frekvence pod Linuxem je způsobena peředevším výkonem použitého API (Je ověřeno, že DirextX dosahuje o 40 i více procent vyšší FPS nežli OpenGL a je vcelku jedno, pod jakým operačním systémem.) Druhým zdrojem poklesu výkonu je odladěnost ovladačů. Nvidia je na tom v tomto ohledu poměrně dobře, naopak na ovladačích AMD musí ještě vývojáři pořádně zapracovat. 

TESTY:

BioShock Infinite

Bioshock Infinite

Hra sice debutovala již v roce 2013, nicméně její verze pro Linux spatřila světlo světa teprve vloni. BioShock Infinite pohání Unreal Engine 3, který je středně náročný na železo. Rozlišení 1920x1080 a grafické nastavení ULTRA.

Pokud hru vlastníte, a chtěli by jste si pro srovnání provést vlastní test, lze to provést poměrně jednoduše. Nejprve ve hře nastavíte požadované grafické parametry, poté hru ukončíte a ve vaší herní knihovně Steamu ve vlastnostech hry na záložce Obecné, nastavíte následující Možnosti spuštění: DefaultPCBenchmarkMap.xcmap OK→Zavřít→ HRÁT!

Graf

 Tabulka

 

The Talos Principle Demo

TP

Hra je postavena na technologii Serious Engine 4, vyšla v roce 2014 a je velmi náročná na hardware. Testoval jsem při rozlišení 1920x1080 a grafické možnosti byly nastaveny na hodnotu ULTRA. Pochopitelně byl zakázán V-SYNC a benchmark byl nastaven na 60 sekund.

Graf

TP

 

Metro 2033 Redux

Metro

Jde o remake původního titulu Metro 2033, nová verze REDUX je poháněna modifikovaným 4A Enginem, který umožňuje hrát i v Linuxu. Hra obsahuje i multiplatformní benchmark, který jsem však nedokázal na strojích s Linuxem zprovoznit. Rozlišení bylo nastaveno na nativní 1920x1080 a grafické detaily na hodnotu VERY HIGH.

Graf

Tabulka

 

Dying Light Demo

DL

Hra používá Chrome Engine 6, byla vydána v roce 2015 a dokáže potrápit i nejnovější hardware. Ve hře se toho nastavovat příliš nedá a kromě rozlišení 1920x1080 jsou všechny hodnoty nastaveny na maximum.

Graf

Tabulka

Výsledky tohoto benchmarku nejsou zcela objektivní, což je způsobeno metodikou testování. Neexistují totiž předskriptované akce, a pouhá snaha o dodržení stejného scénáře nutně vede k drobným odchylkám, nicméně výsledky testu pocitově odpovídají hernímu prožitku. FPS byl v Linuxu zaznamenáván programem GLXOSD a ve Windows pomocí programu FRAPS.  Měření probíhalo 1 minutu a začínalo po přeskočení tutoriálu ve výchozí místnosti.

 

Counter-Strike: Source

CSS

 Jedná se o starší, nicméně stále populární multiplayerovou hru, která pro Linux vyšla v roce 2013. Source Engine patří,  k těm méně náročným. Hry, které ho používají jsou nastaveny tak, že je FPS omezeno na 300, což brání kolísání snímkovací frekvence během hraní.  Benchmark probíhal při rozlišení 1920x1080 a se všemi volbami nastavenými na maximum. FPS nebylo omezeno na hodnotu 300. (Ve vývojářské konzoli, do které se ve hře dostanete pomocí tlačítka ~ (to je běžně umístěno pod klávesou Ecs) je třeba zadat příkaz fps_max 0).

Graf

Tabulka

 

Half-Life 2: Lost Coast

HL-LC

Jde v podstatě o technologické demo. Vývojáři zrecyklovaly nepoužité scény ze hry Half-Life 2 a demonstrovaly, že Source Engine, navzdory své letitosti, stále nepatří do starého železa. Nastavení je obdobné jako u předchozí hry. Po poslední aktualizaci však nelze v zátěžovém testu odemknout hodnotu FPS nad 300 snímků za sekundu, čímž pro výkonnější grafické karty test ztrácí smysl.

Graf

Tabulka

 

Závěr

Článek si neklade za cíl vyřčení nějakého objektivního kategorického soudu, neboť na to nebyl počet benchmarků dostatečný. Na základě provedeného testování však mohu vyvodit, že:

 1) V Linuxu je jednoznačným vítězem grafická karta  MSI GTX 970 GAMING 4G, která ve všech dokončených testech přesvědčivě předstihla konkurenční  MSI R9 390 GAMING 8G

2) V nově vydané LTS verzi Ubuntu 16.04 bude handicap AMD ještě výraznější, neboť v něm prozatím nejsou podporovány nesvobodné ovladače fglrx.

3) Ve Windows 10 již situace tak jednoznačná není. V některých testech boduje NVIDIA, ale v jiných vítězí grafická karta AMD. Vítězství AMD je přitom výraznější u nových her, které využívají API DirectX 12. Poslední zprávy z herního světa přinášejí svědectví o tom, že ku příkladu v PC portu hry Quantum Break dosahuje R 9 390 oproti GTX 970 v průměru o 45% vyšší FPS.  (odkaz)